söndag 7 november 2010

Radionoveller

Novellen är en populär genre eftersom det är en kortare text att ta till sig än romanen (även om det ibland är svårt att dra gränsen mellan en lång novell och en kort roman) men också för att det är en förtätad och mer koncentrerad form av litterärt berättande än romanen. Det innebär att författaren måste vara stringent i sitt skrivande och låta läsaren själv få läsa mellan raderna. Många författare har också börjat sina författarkarriärer med att skriva noveller för att sedan övergå till romaner.
Själv är jag väldigt förtjust i noveller och har så varit sedan jag började lyssna på P1s Novellen 2006 då de delade ut Novellpriset till Håkan Nesser. Vi var ett par kollegor på skolan som läste, diskuterade och röstade på just vår favorit. I min bokklubb har vi också haft en helg full med högläsning av noveller framför brasan när vintern rasade som bäst utanför. Det tog inte så lång tid att läsa en novell men diskussioerna efteråt varade desto längre.
Jag skrev i mitt förra inlägg att vi gärna vill tillbaka till högläsningen och gärna lyssna på berättelserna. I just Novellen på P1 så lyfter man fram nya och spännande novellister. Jag gör just nu en omlyssning av P1s Radionovellen: noveller specialskrivna för radion.
Idag har jag lyssnat på novellen Jag tror att du älskar med andra nu av Lina Sjöberg, en novell som säger JA till kärleken men som ändå inte är möjlig eftersom jaget i novellen inte riktigt är redo för tvåsamheten ännu. Hon är rädd för både ensamheten och förhållandet. De försöker dock men gör slut med varandra bara för att försöka igen. De kan inte riktigt nå fram till varandra och lever inte ett liv i samklang. Även om "vi hände" så konstaterar hon att "det skaver mellan mitt liv och ditt" och kanske är det för att de inte vågade tro på en framtid tillsammans som de inte klarade av att säga till varandra: "Jag älskar dig" och därmed inte bekräftade det de hade tillsammans. Jag tror att jag ska låta mina elever få lyssna på den här också.
Det är roligt att få lyssna på en bra uppläsare och även att få lyssna på de flesta musikreferenser som nämns i novellen. Kanske finns de med för att novellen är specialskriven för radio.
Förutom att lyssna på radionovell idag så har jag även bakat kanelbullar till caféet, populär bulle till fikat här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar