söndag 5 december 2010

Novellveckan är över...

... sedan länge och jag har inte lyssnat på alla noveller ännu. Tack SR för att de ligger ute på hemsidan så att man kan lyssna på dem i efterhand! Jag har inte heller hunnit läsa några andra noveller och därför funnit det meningslöst att skriva något. Men igår, när min man satt och övade på sin gitarr, så kom jag att tänka på en novell jag hade läst för ett par månader sedan ur den senaste Noveller för världens barn. Jag var tvungen att läsa högt får honom! Novellen jag läste heter Vad musik är och är skriven av Jan Sigurd. Själva titeln tilltalade mig och det var nog därför som jag började läsa den trots att jag inte var upplagd för det. Novellen handlar om en sjuttonårig kille på språkresa i Frankrike som träffar en spanjor, en riktigt latino-lover, som använde sin gitarr som sitt främsta raggningsknep. Killen är givetvis lite avundsjuk på grabben som får tjejernas hjärtan att smälta; själv kan han ju inte använda sin pianomusik för att imponera på tjejerna på stranden. Inte heller kan han använda sina intellektuella resonemang om vad musik egentligen är och lation-lovern påpekar för honom att "Du måste bestämma dig för vad musik är" vilket han själv har kommit på för länge sen. Det visar sig givetvis att den hos tjejerna framgångsrike gitarristen överhuvudtaget inte kan lira gitarr alls. Han har insett att det inte är musiken tjejerna är intersserade av. Jag kan inte låta bli att fundera över hur många gitarrister vi har världen över som har börjat lira gitarr bara för att imponera på tjejerna. Det är ju inte så att det är trummisen i ett band som får de flesta brudarna. Min man vägrade kommentera min uppläsning av novellen men drog ändå något på smilbanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar