tisdag 11 oktober 2011

Lära sig av Cilla Nauman

Det senaste paketet från Novellix har blivit liggande i bokhyllan ett tag. Inte förrän idag har jag börjat läsa dem. Jag började med Lära sig av Cilla Nauman eftersom jag inte tidigare har läst något av henne. Jag har endast hört talas om henne i ungdomsbokssammanhang men vad jag förstår så är hon journalist och har även skrivit manus till novellfilmer. De senare blir jag väldigt nyfiken på, framförallt Blindgångare i regi av Pernilla August.
Lära sig handlar om en lärare och hans speciella förhållande till en av sina elever, Ingrid. Jag blir inte riktigt klok på vem det är som ska lära sig och vad han eller hon ska lära sig. Jag får kanske läsa den en gång till.... I vanliga fall betraktar man ju skolan som en plats där eleverna ska lära sig, men i den här berättelsen är det nog tvårt om. Huvudkaraktären känns varken speciellt sympatisk eller ödmjuk; det är snarare så att han vill få eleverna att känna sig dumma eller att de ska göra bort sig. Men han råkar ut för något som gör att han till slut inser att han har en skuld i det hela och som förhoppningsvis gör att han ändrar inställning. Så kanske är det han som till slut lär sig något. Åtminstone hoppas jag det.
Nästa novell från Novellix blir nog Monika Fagerholms Arielles första kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar