måndag 9 april 2012

Blev det någon påskkrim i år?

Till påsk är det tydligen kutym att läsa "påskekrim" i vårt grannland Norge. Oavsett tillkomsten av fenomenet eller orsaken till det så verkar det ha spridit sig utanför dess gränser och även här skyltar bokhandlarna med spänningslitteratur inför påskledigheten. Jag är själv inte speciellt mycket för den här genren eftersom den känns något förutsägbar och inte speciellt nyskapande, men jag kan ha fel. Jag har tidigare läst några av John Ajvide Lindqvists spännande noveller och de var riktigt, riktigt bra. Under påskhelgen hittade jag upplagan av novellsamlingen Världens Barn från 2005 som satsade stort på spänningstemat. Jag har läst noveller av K Arne Blom, Anna Jansson och Karin Wahlberg, som alla har tolkat temat på sitt egna sätt, så visst har det blivit lite "påskekrim" under påskledigheten. Vad har ni själva läst för påskekrim under ledigheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar