tisdag 10 april 2012

Brevnoveller

Äntligen har jag tagit mig i kragen och beställt noveller från Brevnoveller och idag låg det två paket på posten till mig. Greppet med att få hemskickat en liten berättelse, en kort novell, som passar i ett kuvert tilltalar mig. Att rörelsen dessutom finns för att stärka den enskilda novellens ställning gör ju inte saken sämre. De har också kommit fram till att alla noveller kanske inte trivs, eller gör sig tillrätta i en novellsamling. Många av författarna är inte etablerade sedan tidigare, även om det finns en del kända namn på listan över utgivna titlar, som t.ex. Mats Kempe och Sara Mannheimer. Idag har jag dock läst en novell av Viktor Johansson med titeln Jag filmar dina fingrar med skeden. Den utspelar sig under ett sommarlov och handlar om två killar, den ena på en bräda sökandes bekräftelse från allt och alla, och den andra filmandes honom. Det är en stark novell om vänskap, åtrå, längtan och att försöka hitta sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar