fredag 13 april 2012

LitteraturMagazinets utmaning under april: Noveller!

Det är ju svårt att inte anta utmaningen från Henrik Elstad, även om jag inte håller med honom om att novellen är litteraturens snabbmat. Det må ta kortare tid att läsa en novell men den kräver oftast mer av en läsare än vad en roman gör. Och inte tror jag att det är lättare att skriva en novell heller. Kanske känns det inte heller just som en utmaning för mig att läsa noveller men jag ska försöka läsa något som jag aldrig tidigare har läst. Däremot håller jag med Henrik när han hävdar att novellen är perfekt som högläsning vid en sittning. Det har vi många bevis på. Och får snart ytterligare ett: det närmar sig läshelg tillsammans med bokklubbsvännerna och då är det noveller, noveller, noveller som läses! Någon annan som antar utmaningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar