måndag 2 april 2012

Saknar dig sällan så mycket som nu av Mats Kempe

Idag har det både blivit bakat och läst; jag har haft en bra dag med andra ord. Jag försökte mig på att baka de godaste bullarna, men resultatet blev inte lika bra som originalets. Medan bullarna jäste kröp jag upp soffhörnet och läste noveller av Mats Kempe. Han utsågs till 2012 års Ludvig Nordström-pristagare med motiveringen: "För att han under snart två decennier med obönhörlig konsekvens och på ständigt nya sätt har prövat novellgenrens möjligheter, ända till att i den senaste samlingen ha töjt dess gränser till det omöjliga, till ett uppmärksamt lyssnande som söker låta flickors röster höras i och genom den manlige författarens, och förälderns, text." Novellsamlingen Saknar dig sällan så mycket som nu kom 2001 och innehåller bl.a. novellen Gunnar som var nominerad till Sveriges Radio P1:s Novellpris samma år. Jag kan inte säga att novellen lämnade några bestånde minnen eftersom den enda novell som fastnat hos mig från de nominerade noveller från det året är Mare Kandres novell ur Hetta och vitt. Så en omläsning av Gunnar och de andra novellerna i samlingen var väl på sin plats. Vad finns där då att säga om den här novellsamlingen? Alla noveller har titel efter en person och är uppbyggda i en monologform. Precis som i hans andra samlingear så kan hans litterära stil bekrivas som prosalyrisk med att särskilt sinne för vardagliga stämningar och känslolägen där det outtalade får stor betydelse. Jag tycker nog att det finns andra noveller än just Gunnar som kanske hade stått sig bätte i Novellpriset men överlag är jag förtjust i de vardagsnära berättelserna som ibland lämnar en med en önskan om mer. Hur går det t.ex. för Sanna som ska åka iväg till Sydamerika med en betydligt äldre man som visar sig ha varit otrogen i sina andra förhållande? Alla novellerna har som sagt ett förnamn som titel, och oavsett om det är en kvinna eller en man som står för monologen så lyckas Kempe berätta inkännande om ensamhet, osäkerhet, föräldraskap, kort sagt relationer människor emellan. Läs dem, om ni ännu inte har gjort det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar