lördag 20 april 2013

Några afrikanska noveller

Inför högläsningen på Världsbutiken Klotet i Lund på måndag så måste jag bestämma mig för vilken, eller vilka, afrikanska noveller jag ska läsa. Därför sitter jag nu här och bläddrar i de novellsamlingar jag har i lager. Det där som nästan kväver mig av Chimamanda Ngozi Adichie, Tropiska fiskar av Doreen Baingana, Sorgesång för Easterly av Pettina Gappah, Kärlek X 21 Afrikanska noveller och några upplagor av Noveller för Världens barn där Naguib Mahfouz och Jean-Marie Gustave Le Clézio (fast han kanske inte representerar afrikanska novellister?) finns med. Jag har förgäves letat efter några av novellisterna som var nominerade till Cainepriset förra året men inte kunnat hitta någon svensk översättning av dem. Vad väntar förlagen på? I novellsamlingen Kärlek X 21 Afrikanska noveller lutar det åt att jag läser Yaba Badoes Rivalen, Véronique Tadjos En solig eftermiddag eller Nana of Promise Ogochukwus Hjärtats nålar. Någon kanske har ytterligare tips på afrikanska novellpärlor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar