torsdag 9 maj 2013

Granta #1: Gränser

Svenska Granta är en tidsskrift som blandar skönlitteratur och litterära reportage, men alltid sätter berättelsen i centrum. Från början var det en brittisk litterär tidsskrift, grundad 1889, som gick från studenttidsskrift till en av västvärldens mest uppmärksammade publikationer. Man har bl.a. publicerat Salman Rushdie och Milan Kundera för första gången här och flera specialnummer har presenterat unga, lovande författare. Sedan 2005 ägs tidskriften av Sigrid Rausing och nu har alltså den svenska Granta lanserats. Det finns även systerutgåvor i bl.a. Spanien, Kina och Finland. Redaktör för den svenska utgåvan är Johanna Haegerström och om henne och Granta kan man läsa i artikeln När underbart är kort publicerad i SvD den 4 maj. Jag vet inte riktigt om jag håller med henne om att novellen har oförtjänt dåligt rykte även om de stora förlagen enbart verkar ge ut novellsamlingar av hög litterär kvalitet. Nu finns det ju så många som lyfter fram novellen: Astor Novell, Brevnoveller, Collings förlag, Hoi förlag, Mix förlag, Novellix, Bonne Nouvelle, Myrios Novellförlag, Sveriges Radio Novellen, Noveller för Världens barn och som sagt Granta också! I det första numret handlar texterna om gränser - "de som definierar och slår fast, det som skiljer åt, håller tillbaka eller utmanar" och jag blir nyfiken både på Lina Wolff, Amanda Svensson och Haruki Murakami. De är förvisso välbekanta sedan tidigare så jag kanske ska börja läsa någon utav de andra författarna. Vi får väl se. Jag laddade ner tidsskriften och har den både i min dator och min mobil vilket är smidigt. Ännu smidigare hade det kanske varit med en läsplatta.

2 kommentarer:

  1. Vi har läst de flesta texterna och är imponerade över urval och kvalitet. Hittills nöjda!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att jag blir det också! So far so good...

    SvaraRadera