måndag 29 juli 2013

Novellvågen

Anna på bokbloggen och dagarna går... konstaterar att novellvågen på bokbloggarhavet har vind i seglen! Hon tipsar om Lotta Olssons novelltips i DN förra helgen men passar givetvis också på att tipsa om läsvärda noveller som hon själv läst, såsom två av mina favoriter: Lydia Davies och Chimamanda Ngozie Adichie. Själv har jag lyssnat på och läst en del noveller i sommar men inte hunnit skriva så många inlägg som jag kanske hade önskat. Just nu läser jag t.ex. novellsamlingen Sjunk/Det är så du förlorar henne av Junot Diaz. Jag har också läst Novellix senaste fyra, Collings förlags vintagenovell Pojken och gunghästen av D.H. Lawrence samt Brevnovellers senaste Rosettis syndrom - en maffiahistoria av Stephan Mendel-Enk. Och ja, just det, Djuna Barnes En farlig flickas dagbok och Oline Stigs Över gränsen väntar också på att bli omnämnda på Café de la nouvelle. En regnig dag i höst kanske det blir verklighet!

5 kommentarer:

  1. Vilken novellskatt du har på lager, mitt problem är att minneskonsten så snabbt blir fullt. Att skriva direkt är en ren överlevnadsstrategi...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minneskortet blir minneskonsten i spellcheck. Nästan kul :-))

      Radera
    2. Visst är det så, Anna! Egentligen borde jag skriva direkt efter avslutad läsning men jag förmår mig inte riktigt. Och med all teknik idag, plattor och smarta telefoner, så är det ju egentligen lätt att skriva ett inlägg i farten. Kanske behöver jag mer tid att reflektera och fundera än ni andra. ;-)

      Radera
    3. Så blir dina inlägg alltid genomtänkta och välformulerade, jämfört med mina som sprutas ut i farten. Vet du, jag tycker det är extra roligt att man gör så olika och ändå kan ha nöje av varandras texter. Kör på!

      Radera
    4. Tack gulliga du! Men jag förstår fortfarande inte hur du hinner med allt... Om det är någon som kör på så är det verkligen du! Och visst är det tur att vi inte alla är stöpta i samma form!

      Radera