söndag 8 september 2013

Novell-lördag på en söndag

Feministbiblioteket kör sina novell-lördagar men jag hann inte blogga om min läsning igår - därför blir det ett inlägg idag, söndag, med ett inlägg som handlar om några noveller som jag för första gången läste när jag var i Kina för drygt två år sedan och som jag läst igen när nu Anna bjöd in till en Facebook-cirkel om novellsamlingen Kina berättar: Solskenet i munnen. Översättaren Anna Gustafsson Chen var också med och diskuterade novellerna vilket gav en extra dimension åt diskussionen. Det är även hon som har skrivit de små författarporträtten som föregår varje novell i samlingen. Jag har även tidigare varit med i digitala bokcirklar och tycker att det är ett alldeles ypperligt tillfälle att prata litteratur med likasinnade runt om i vårt avlånga land, eller för den delen på någon annan plats i världen. Redan vid min första läsning av novellsamlingen, på plats i Kina, slogs jag av den stora spännvidden och hur de unga författarna i dagens Kina uttrycker sig, som på intet sätt går att sammanfatta speciellt kortfattat.  Det är en salig blandning av etablerade författare och debutanter i den här samlingen och av de fyra novellerna vi diskuterade på Facebook är jag nog mest förtjust i Bara ett skämt av Yu Gu, som tog upp ett, åtminstone tidigare, tabubelagt ämne såsom AIDS och HIV. Det finns ett tydligt budskap, ett lättförståeligt språk och en huvudkaraktär som får smaka på sin egen medicin. Man skämtar inte ostraffat om vad som helst.

Är man nyfiken på vad några av de andra bokbloggarna har skrivit om novellsamlingen så kan man läsa det här:

och dagarna går...
Lottens bokblogg
Feministbiblioteket

1 kommentar:

  1. Kul att läsa dina tankar. Hoppas att vi kan få till fler FB-cirklar. Det var lagom avancerat och man kunde vara med på egna villkor.

    SvaraRadera